Familie van Bree

 
Toen het bij me binnen kwam dat mijn vrouw echt ging overlijden, realiseerde ik me dat ik voor een uitvaart moest gaan zorgen en dus een uitvaartondernemer moest uitzoeken.

 
Wat huis aan huisblaadjes uit het oud papier gehaald en advertenties bekeken, wat web- pagina’s uit deze advertenties bekeken, de ene nog wolliger dan de andere; “Geheel naar uw wensen”; ja dank u wel, dat is wel de bedoeling.
 
De website van Lot Rohde sprong er uit, meer mijn soort taal, dus als eerste (en laatste) Lot Rohde gebeld om, “Even in de ogen te kijken en een kopje koffie te drinken”, het werd thee en wat langer dan even en het ging meer over koetjes en kalfjes dan over de uitvaart, maar mijn conclusie was, Lot gaat mijn vrouw haar uitvaart regelen.
 
Na het overlijden van mijn vrouw moest ik van alles in gang zetten, de huisarts, de meiden van Sensire die al beloofd hadden mijn vrouw te verzorgen en de gala jurk aan te trekken die bedoeld was voor oud en nieuw 2018 – 2019, en Lot bellen; “Kun je morgen langs komen, we moeten een uitvaart regelen?”, “Nee, was haar antwoord s ’avonds om 21.00 uur, ik kom nu wel langs.”
 
In mijn werk was het wel eens, “Kun je het probleem niet overzien, knip het op in stukjes die je wel kunt overzien”, en precies zo werk Lot ook.
 
Toen Lot laat op de avond weg ging was de crematie vast gelegd, de kist geregeld, en afspraken gemaakt m.b.t. de volgende te zetten stappen.
Na de uitvaart wilden we met een select gezelschap, o.a. vrienden uit Engeland, nog een drankje gaan drinken in de stad, ook daarin stuurde Lot ons naar de juiste aanpak, “en geef even het aantal mensen door, dan regel ik dat wel verder”, was Lot haar slot zin.
De plechtigheid is gegaan zoals we in gedachte hadden.
 
We zijn met liefde voor het vak door Lot door het proces gestuurd, zonder; “zo moet het, zo doe ik het altijd”, maar regelmatig; “Dit is ook mogelijk, heb je daar aan gedacht?”, zonder dat daardoor een kluwen van keuzes ontstaat.
 
Lot dank voor je aanpak en steun!!